Inloggen

PCB 't Bolwerk

preview
Weekbrief 3
Jarig

 

Di 22 september
Yara  (5 jaar) - groep Lieveheersbeestjes
  Rosa  (6 jaar) - groep 3
Do 24 september
Luuk  (8 jaar) - groep 5
  Jara  (10 jaar) - groep 7
  Matthea  (6 jaar) - groep 3
Vr 25 september
Sophie  (11 jaar) - groep 8

 

 

 

Verjaardag- Er is er eendje jarig- Kuikentjes | Kaartje2go

 

 

Even voorstellen....
Hoi, ik ben Tatiana. Tot eind december ben ik de lerende juf in groep 3. Ook de leerlingen in groep 4 kennen mij van vorig jaar, maar de rest nog niet. Vandaar dat mij is gevraagd een stukje te schrijven. Na mijn studie ben ik product manager in de vliegtuigindustrie geworden. Pas toen ik 12 jaar geleden mijn hart volgde en een eigen golfsurfschool begon, ontdekte ik dat het ontzettend leuk is om aan basisschool leerlingen les te geven. Zo leuk dus, dat ik heb besloten de opleiding leraar basisonderwijs te gaan volgen en nu bij 't Bolwerk stage loop. 
Naast lesgeven en golfsurfen ben ik dol op chocolade. Ik woon met Robert op een woonboot in Leiden en we hebben een hond, Binkie. Binkie heb ik ook leren surfen, maar stand up paddle boarden in de gracht vind hij volgens mij leuker. Ik vind het belangrijk toegankelijk te zijn voor leerlingen, maar dat geldt natuurlijk ook voor hun ouders. Dus als er vragen zijn, laat het mij gerust weten.

**

Hartelijke groeten,
Tatiana
 
Inline image
Schoolbrengweek

De schoolbrengweek is bijna voorbij. Hoe is het gegaan? Bent u vaker met de fiets of met de benenwagen naar school gegaan??

Op sociale media hebben we al een groot aantal leuke berichten voorbij zien komen over activiteiten op scholen. Vergeet niet om jullie leukste moment vast te leggen en in te sturen voor de scholenwedstrijd!

 

Schoolbrengweek

Klassenouders

Wat is een klassenouder?

Een klassenouder is de belangrijkste schakel tussen een juf of meester en de ouders/verzorgers van de kinderen in een klas. Het gaat vooral om  organisatorische zaken waarbij een klassenouder de leerkracht ondersteunt. Denk bijvoorbeeld aan de jaarlijkse paasbrunch, het Sinterklaasfeest of het plannen van een excursie voor de kinderen. De klassenouder houdt de andere ouders op de hoogte van de activiteiten, benadert ze als er meer ondersteuning nodig is en helpt mee met de voorbereidingen.

Trouwens: een klassenouder kan een moeder maar natuurlijk ook een vader zijn!

Vaak zijn er twee klassenouders per groep. Dat is handig omdat je elkaar op die manier kunt helpen en eventueel vervangen. Voorwaarde om klassenouder te kunnen worden is dat je kind wel in de desbetreffende groep zit. Tevens ben je automatisch lid van de OR (ouderraad) en organiseer je samen de schoolbrede activiteiten.

 

Acht belangrijkste taken

Voordat je definitief besluit om klassenouder te worden is het goed om te weten wat er ongeveer van je verwacht wordt. Hieronder de acht belangrijkste taken van een klassenouder:

  • Je helpt bij het opzetten en organiseren van activiteiten voor de groep. Denk bijvoorbeeld aan excursies, uitstapjes, een groepfeest, verjaardag of afscheid van de leerkracht;
  • Je ondersteunt de leerkracht bij activiteiten van de klas;
  • Je bereidt, samen met de andere klassenouders en de OR, verschillende activiteiten voor. Denk aan het regelen van de kerstversiering, bordjes en bestek kopen voor de Paasbrunch en het organiseren van een verjaardagsfeest;
  • Je betrekt nieuwe ouders bij de school en de groep;
  • Je bent de centrale schakel in de communicatie van ouders naar leerkracht en andersom.

Het stralende middelpunt

Zoals je leest is klassenouder zijn een verantwoordelijke maar erg leuke en sociale ‘job’. Je bent het stralende middelpunt en je zorgt ervoor dat zaken soepel verlopen. Handig om te weten; de leerkracht is én blijft de eindverantwoordelijke.

Naast dat het gewoon erg leuk is om ‘klassenouder te zijn’ levert het je ook veel extra’s op. Je bent bijvoorbeeld nauw betrokken bij de klas van je kind, je vergroot je netwerk, je ontpopt je tot een heuse spin in het web en je vervult een hele dankbare taak. 

 

Enthousiast geworden? Meld je dan via de mail aan bij de leerkracht!!

 

De acht belangrijkste taken van een klassenouder - Leuk leren - oefen met  alle vakken van de basisschool

Studiedag 23 september

Op woensdag 23 september a.s. is er een studiedag gepland. Deze dag is de school gesloten. De kinderen hebben deze dag vrij. Als team gaan we een verdiepingsslag maken met het huidige registratiemodel van de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen.

 

Administratie/Studiedag - Basisschool H. Henricusschool

Kinderpostzegels

Volgende week zet groep 7 zich in om kinderpostzegels te verkopen. Omdat wij op de startdag, 23 september, een studiedag hebben, krijgen de leerlingen de materialen voor de verkoop al op dinsdag 22 september. Ze mogen echter pas gaan verkopen op woensdag 23 september vanaf 12 uur!!!!

 

Waarom doen we ieder jaar mee met de kinderpostzegelactie? Hieronder wordt het door stichting kinderpostzegels zelf uitgelegd.

 

Tijdens de Kinderpostzegelactie 2020, van 23 t/m 30 september, zetten basisscholieren zich in om kinderen te helpen aan een veilig thuis. 

 

Wist u dat ruim 90.000 kinderen in ons land géén veilige thuisbasis hebben? Dat zijn gemiddeld twee kinderen per klas die thuis te maken hebben met geweld, armoede of verslaving. Onvoorstelbaar toch?

Sinds 1924 zet Stichting Kinderpostzegels zich in voor kwetsbare kinderen. In die tijd was de Spaanse griep net voorbij en veel kinderen waren wees geworden. Wij zorgden voor een dak boven hun hoofd. Hulp aan kinderen die opgroeiden in armoede en ondersteuning bij de oprichting van de Kindertelefoon zijn projecten waar we trots op terugkijken. Inmiddels zetten we ons al vele jaren in voor kinderen in een benarde thuissituatie. Dit doen we met projecten als Huisje Boompje Beestjede Warm Welkom Tas en Kamer voor een kind.

Kwetsbare kinderen hebben het in de huidige tijd, waarin ze door het coronavirus noodgedwongen veel meer thuis zijn, vaak nog moeilijker. Daarom vragen we juist nu extra aandacht voor deze groep.

Hoe kunnen de kinderen verkopen?
Uiteraard willen we de kinderen veilig op pad laten gaan. Met de geldende maatregelen hebben we daarom diverse manieren ontwikkeld om zowel fysiek als digitaal langs de deuren te gaan. 
► Bekijk de mogelijkheden
 

Kinderpostzegels was er toen, is er nu en blijft natuurlijk ook straks
 
2e editie Boeken voor de schoolbibliotheek van Kinderpostzegels | lezen.nl
Belangrijke data
Studiedag, school gesloten 23 september 2020      
  Schoolbrengweek 14 - 18 september                    
  15 okt.2020        
 
 

 

Belangrijke gegevens in mei

Ingezonden
Centrum voor jeugd en gezin

Inline image

Complimentje geven

 

Kleine en grote mensen vinden het fijn om een complimentje te krijgen. Ook het geven van een complimentje aan een ander maakt ons blij. 

Voeger dachten ouders dat ze hun kinderen vooral moesten wijzen op wat ze (nog) niet goed deden. Tegenwoordig zien we juist hoe belangrijk het is onze kinderen te vertellen wat ze wel goed doen.

 

Te veel complimentjes?

Er zijn ook mensen die zeggen dat we moeten oppassen met te veel complimentjes geven. Zij wijzen erop dat het ertoe kan leiden dat een kind denkt dat hij alles geweldig doet. Of dat een kind afhankelijk wordt van het krijgen van een complimentje voor alles wat hij doet. 

Voor kinderen met weinig zelfvertrouwen kan het extra belangrijk zijn regelmatig een complimentje te krijgen. Het kan ze helpen hun aandacht te richten op wat ze (al) goed kunnen. En het kan hen aanmoedigen nieuwe dingen uit te proberen.

 

Onverwachte reacties

Het gekke is dat blijkt dat het soms ook juist tegengesteld lijkt te werken. 

Sommige kinderen reageren helemaal niet blij of trots als ze een complimentje krijgen. Eerder een beetje nukkig. Dat kan gebeuren bij kinderen die niet gewend zijn complimentjes te krijgen voor wat ze goed doen. Ze weten eigenlijk niet wat ze er mee aan moeten. Denk niet gelijk dat het bij jouw kind niet werkt. Een kind kan leren complimentjes te ontvangen en er blij van te worden. Blijf zien wat je kind goed doet en laat merken dat je dat waardeert. 

Andere kinderen gaan gelijk gek doen als je zegt dat hun tekening geweldig mooi is geworden. Ze vertellen je dat het een stomme tekening is of ze verfrommelen hun papier. Dat gebeurt vooral bij kinderen die onzeker zijn over hun eigen kunnen. Het klopt niet wat papa of mama zegt! Deze kinderen laten zich meestal niet overtuigen ook al zou je dat zo graag willen. 

 

Handige tips

Wat vaak wel werkt:

  • Beschrijf aandachtig wat je kind doet of heeft gemaakt. Op die manier laat je merken dat de tekening de moeite waard is en haal je de aandacht af van goed of fout. Gebruik gewone woorden, bijvoorbeeld:

Je hebt heel veel kleuren gebruikt!; Ik kan zien dat het avond is want je hebt er ook een maantje bij getekend. Dat is zeker papa, met die bril? 

  • Sluit aan bij het gevoel van een teleurgesteld kind. Het maakt ruimte voor een bredere blik.  Benoem:

Je tekening is niet zo mooi geworden als je wilt hè?

  • Vraag wat hijzelf het mooiste en het minst mooie vindt. Zo help je hem zich niet alsmaar te richten op het oordeel van anderen. 

En verder:

  • Richt je waardering niet alleen op het resultaat van wat je kind doet, maar vooral ook op zijn inzet:

 Je was gevallen en toen ging je het nog een keer proberen!; Ik zag dat je de lettertjes heel precies probeerde te maken.

  • Vertel wat het mooie gevolg is van wat je kind doet:

Jij hebt mama zo hard geholpen dat we nu al klaar zijn en nog even tijd hebben om je boekje te lezen. 

  •  Vermijd uitspraken als "Nou, nou, dat heb je snel gedaan, als je dat nou eens vaker zo deed". Houd het bij dit moment en houd je compliment ‘heel’. 

Jouw aandacht en eerlijke waardering: daar kan geen cadeautje tegenop. Daar krijgt je kind moed van!

 

Pedagogisch adviseur

Heb je vragen over dit onderwerp of over een ander onderwerp dat jou als ouder bezighoudt? Je bent van harte welkom voor een gesprek met de pedagogisch adviseur in het Centrum voor Jeugd en Gezin in jouw buurt. Zij denkt met je mee en geeft je tips. De gesprekken met haar zijn vertrouwelijk.